Virginias ölscen
växer fort

De senaste åren har utvecklingen varit enorm för bryggerier i Virginia. Hardywood och Port City är två av bryggerierna som nu också satsar internationellt.

Båda bryggerierna är resultatet av att lagarna ändrades i delstaten Virginia i USA.

– Fram till 2010 fanns vi inte på kartan överhuvudtaget, säger Richard Miller på Hardywood.

2011 kom lagändringen som bland annat tillät provsmakningar på delstatens bryggerier. Länge var det tillåtet med smakprover för vintillverkare, men inte för bryggerier.

– Vi har haft mycket hjälp av myndigheterna de senaste åren, de har ställt upp och verkligen underlättat för oss att driva bryggerier, säger Robert Henry på Port City.

De båda bryggerierna startade 2011 och var då bryggeri nummer tio och elva i Virginia. I dag finns runt 200 bryggerier i delstaten. En helt otrolig utveckling för delstaten på den amerikanska östkusten. För Hardywood har allt gått fort under de senaste åren och utvecklingen bara fortsätter. I dag bryggs knappt två miljoner liter öl per år.

– Men vi bygger ett nytt bryggeri på en annan plats och när det är klart kommer vi att kunna tredubbla den produktionen, säger Richard Miller.

Deras tap room är en stor del av framgången och de nya lagarna har underlättat för alla de bryggerier som nu finns i Virginia.

Port City har en utveckling som till stor del påminner om Hardywood. Det bryggdes 1,8 miljoner liter i fjol och i år är målet runt 2,4 miljoner liter.

– Virginia har blivit en riktig ölstat och det bara fortsätter att växa, säger Robert Henry.

Port City satsar på fem grundöl och gör sedan en hel del mindre batcher med ny öl.

– Vi tenderar att göra öl med lite brittisk stil men vi gör också en del med belgisk inspiration.

Båda bryggerierna satsar mest på hemstaten, men har också börjat att försöka sprida sin öl till nya marknader. De är båda med i den exportsatsning som görs av organisationen Brewers Association. Där underlättas det för de bryggerier som vill exportera och för många bryggerier kan export till Europa vara lika intressant som att sprida sin öl i andra amerikanska delstater.

– Vi har precis börjat att sälja vår öl i England och hoppas förstås att det ska gå bra. Vi har vuxit med cirka tre procent varje år sedan starten och med export kan vi säkert fortsätta så, säger Robert Henry.

 

Brewers Association har lite drygt 100 bryggerier med i sin exportsatsning och jobbar hårt för att få ut amerikansk craft beer bland annat i Europa.

– Det kommer nog att komma fler som vill exportera till Europa, det är ett naturligt steg, säger Robert Henry.

Inte minst kan det behovet öka då den amerikanske craft beer-sceen inte utvecklas i samma takt längre. Framför allt är det de lite större craft beer-bryggerierna som har svårt att fortsätta sin utveckling. Det blir konkurrens från allt fler nystartade bryggerier samtidigt som till exempel Anheuser Busch InBev köper upp bryggerier och ger dom stöd i form av bland annat utökad distribution.

Europa är en viktig marknad för större bryggerier och Stone Brewing har till exempel sitt egen produktionsenhet i Berlin. Nyligen meddelande också Against The Grain att man planerar för att brygga öl i Europa.

– Det kommer nog mer även av sådant. Men för oss är det export som gäller och det ska hjälpa oss att fortsätta växa, säger Richard Miller.

Konkurrensen är tuff i USA och även i Virginia blir det tuffare med så många nya bryggerier. Men Richard Miller och Robert Henry är överens om att det finns en del i det hela som är viktigare än allt annat.

– De som levererar kvalitet kommer att klara sig. Så enkelt är det, säger Miller.

Terrapin Moo-Hoo Chocolate Milk Stout

Söt porter/stout
LÄGG I ÖLKORG
26.90 kr för 1

Karl Strauss Mosaic Session IPA

Session IPA
LÄGG I ÖLKORG
220.80 kr för 6-pack

Sigtuna Hazy Daze IPA

India pale ale (IPA)
LÄGG I ÖLKORG
21.90 kr för 1
close

Vill du bli inspirerad av våra nyhetsbrev?

Genom att klicka på prenumerera så accepterar du integritetspolicyn.