Vi träffar Casey Kjolhede och pratar New Belgium

De introducerade surölen i USA och är ett av landets största craft beer-bryggerier. Nu ska New Belgium satsa mer på bland annat Sverige.

Det första ölet från bryggeriet är det idag ikoniska ölet Fat Tire, som kom till genom en cykelresa i Belgien, men New Belgium var även det bryggeri som satte fart på surölsintresset i USA.

Peter Bouckaert flyttade från Rodenbach i Belgien till New Belgium i Colorado och tog med sig alla sina kunskaper kring belgisk öl. Då han ansåg att om man vill vara ett riktigt belgiskt bryggeri så måste man ha ett surölsprogram, så han köpte in två stycken foeders. Efter några tröga inledande år har surölen verkligen tagit fart i USA och många amerikanska bryggerier har i dag sina egna surölsprogram inspirerade av New Belgium.

Men produktionen hos New Belgium handlar om mycket mer än bara suröl.

– Vi gör mer suröl än något annat bryggeri i USA, men det är ändå bara en liten del av vår totala produktion, säger Casey Kjolhede. Hon har jobbat på New Belgium i 16 år och har numera titeln export manager. Exporten är något som växt fram under senare år. Vi har precis fått distribution i alla USA:s 50 delstater, och mitt jobb är nu att bland annat öppna upp nya marknader, säger hon.

Craftbeer.se träffade Casey Kjolhede på All In Beer Fest i Göteborg.

Exporten till Sverige var den som kom i gång först. De första flaskorna skeppades under 2014, och sedan dess har New Belgium även börjat med export till Norge, Japan och Sydkorea.

– Det är stor efterfrågan på våra öl i Sverige och det är praktiskt med lösningen som finns med Systembolaget, säger Casey.

I dag finns det hela 880 personer anställda hos New Belgium och man är det fjärde största craft beer-bryggeriet i USA efter Samuel Adams, Yuengling och Sierra Nevada. Bryggeriet startade redan 1991 och har sedan vuxit varje år fram till i dag. Fortfarande är surölen en viktig del av produktionen, även om Peter Bouckaert numera driver sitt eget bryggeri i Colorado.

– Fast han är fortfarande inblandad i det vi gör. En av sakerna han håller i är bla våra belgienresor. När man varit anställd 5 år på bryggeriet så får man en resa till Belgien för att besöka landet som inspirerade till starten av bryggeriet, säger Casey.

I fjol startade New Belgium sitt andra produktionsbryggeri i USA och det var en riktigt stor satsning i Asheville, North Carolina. Hela projektet kostade runt 240 miljoner dollar att genomföra. Men nu står man rustade inför framtiden och kan producera mer bland annat av de öl som är störst i USA.

– Det är Fat Tire som de flesta i USA förknippar oss med, men även Voodoo Ranger och Citradelic säljer väldigt bra. Det är nog mest ölnördarna som förknippar oss med suröl. Casey och New Belgium har varit med länge och sett hur den amerikanske marknaden totalt förändrats med över 5500 bryggerier i dagsläget. Det ger ökad konkurrens, men också fler kollegor i branschen.

– Det finns fortfarande en fin gemenskap och genom åren har vi hjälpt en hel massa nya bryggerier. Jag tror att vi har varit en inspiration för ganska många som vill börja att brygga öl och ha sitt eget företag.

New Belgium Brewing har varit ett populärt inslag i Fort Collins, Colorado i snart 30 år.

Samtidigt ser hon det som viktigt att nya bryggerier är noga med processer, och att de släpper ut god kvalitet på marknaden.

– Om något mindre bryggeri gör dålig öl så skadar det hela branschen. Om någon provar ett dyrare öl och det inte är gott blir det svårt att få dom att prova något annat märke. Jag hoppas att alla nya verkligen fokuserar på kvalitet och att göra god öl.

Den enorma utveckling som varit i USA under ett antal år har stannat av en del, men New Belgium har lyckats utöka sin försäljning även på senare tid. Bland annat tack vare att man kunnat distribuera till allt fler stater och numera alltså finns i alla 50 delstater. Nästa steg blir därför internationellt och det som började i Sverige ska fortsätta i fler länder.

– Vi hoppas på det. USA kommer väl alltid att vara vår viktigaste marknad, men vi ska satsa mer på export. Jag har jobbat för det ganska länge och nu ser det ut som att det ska bli verklighet, säger Casey. Bland annat ska det då handla om den suröl som man varit pionjärer med. Kanske är det den typen av öl som blir nästa stil att bli mer folklig.

– Humlehysterin är kanske på väg att sakta in lite och folk vill ha något nytt. Kanske är det suröl, säger Casey.

New Belgium Belgian Reserve Sour Saison

Saison
LÄGG I ÖLKORG
159.00 kr för 1

New Belgium Fat Tire Amber Ale

Amber ale
LÄGG I ÖLKORG
21.90 kr för 1

New Belgium Citradelic Tangerine IPA

India pale ale (IPA)
LÄGG I ÖLKORG
161.40 kr för 6-pack
close

Vill du bli inspirerad av våra nyhetsbrev?

Genom att klicka på prenumerera så accepterar du integritetspolicyn.